Coffee Bay, Hogsback, Cheetahs & Tstsikamma! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Peter Tuinman - WaarBenJij.nu Coffee Bay, Hogsback, Cheetahs & Tstsikamma! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Peter Tuinman - WaarBenJij.nu

Coffee Bay, Hogsback, Cheetahs & Tstsikamma!

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

07 April 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hey mensen,

Het is wel weer eens tijd voor een verhaaltje over mijn avonturen hier in Zuid-Afrika dacht ik zo. Zoals ik in mijn vorige verhaal al heb verteld zijn we naar East London geweest. In de stad zelf was inderdaad weinig te beleven, al waren er enkele leuke stranden en hebben we er leuk kunnen stappen. De eerste dag zijn we naar Cintsa geweest. Dit is een klein plaatsje aan de Oostkust wat ons was aanbevolen door de mensen die we eerder in Jeffrey’s Bay hebben ontmoet. Er is hier weinig toerisme te vinden, maar de stranden zijn erg mooi en ideaal om te surfen! Dit hebben we er echter niet gedaan omdat het weer die dag niet heel erg mee zat (voor Afrikaanse begrippen, want we konden nog steeds heerlijk in de korte broek rond huppelen). Zijn wezen toeren langs de kust, was erg leuk!
Volgende dag zijn we vroeg vertrokken richting Coffee Bay. De weg er naartoe was al geniaal, maar wel bijna onmogelijk. Door de bergen over wegen vol met gaten. Het was één grote slalom, maar uiteindelijk hebben we in slakkengang ons doel bereikt. Onderweg de echte Xhosa cultuur van dichtbij meegemaakt. Overal de ronde, lemen hutjes, dieren op de weg, vrouwen met kruiken op hun hoofd en vooral heel veel mensen die heel veel kilometers aan het lopen waren om ergens water vandaan te halen. Eenmaal in Coffee Bay keken we onze ogen uit. Wát een mooie kust! Tijdje over het (geheel verlaten) strand gestruind, over de rotsen geklauterd en even lekker geluncht met het mooiste uitzicht! Daarna zijn we verder gegaan richting ‘The hole in the wall’, Dit is een gigantische berg in zee met een grote poort waar de golfen doorheen klappen. Ook hier waren we helemaal alleen in een prachtige omgeving! Daar lekker gechilled en gezwommen om ’s avonds in het pikkedonker over de onmogelijke weg weer terug te slalommen. Volgende dag nog even in Port Alfred om uit eten te gaan met wat bekenden en toen konden we weer terug naar Madolo’s
Die week in Madolo’s niet heel veel bijzonders gedaan. Zijn naar taxidermy geweest, dit is een bedrijf waar ze dieren opzetten die door jagers zijn geschoten. Interessant om te zien hoe dat proces gaat, maar totaal niet waarvoor wij in Afrika zitten. Verder gewoon school gehad en van de zon, het zwembad en onze koude flesjes bier genoten!
Vervolgens zijn we afgelopen weekend naar Hogsback geweest. Dit is een dorpje midden in de bergen in het binnenland. Echt een sprookjesachtig gebeuren, waar we een hele dag zijn wezen hyken. Onderweg de meest onmogelijk bergen beklommen om een aantal watervallen te spotten, wat zeker wel de moeite waard was! Hoewel het daar stikte van de apen, had ik totaal niet het idee in Afrika te lopen, leek meer op Canada of zo. Maar al met al was ook dit een super weekend!
Deze week zijn we naar een cheetah farm geweest. Hier worden cheeta’s en leeuwen klaar gemaakt om in het wild terug te keren. Jonge leeuwtjes vast kunnen houden en met cheeta’s kunnen “stoeien”. Was wel leuk, al is het wel vreemd om die beesten “tam” te zien, want ze horen natuurlijk gewoon in het wild. Daarna naar reptile centre geweest. Hier waren allerlei slangen, krokodillen en gekko’s maar ook stokstaartjes en roofvogels die bij mensen thuis of in het wild zijn gevonden. Deze worden daar opgevangen waarna (sommigen) weer terug in de natuur worden gelaten. Allerlei beesten vast gehad of van heel dicht bij gezien, wat geniaal was! ’s Avonds kwamen vervolgens wat vrienden van ons uit Port Alfred (Cynthia en Fennegien voor de insiders ;))naar Madolo’s om te checken hoe wij hier leven. Lekker gebraaid, kampvuur gebouwd en zo. Was erg gezellig! En nu is het alweer tijd voor het volgende weekend! Vanochtend nog even les gehad over spinnen, insecten, etc. en nu de tas inpakken want we gaan naar Tsitsikamma! Dit is een gebergte waar we allerlei outdoor activiteiten gaan doen (zoals raften en misschien bungee jumpen!). Dit verhaaltje hoop ik daar vanavond ook op internet te kunnen plaatsen!
Te tijd gaat hier echt super snel! Zit alweer 7 weken in Afrika en over 3 weken zijn we alweer klaar met ons wildlife moduul en hebben we vakantie! Mogen straks nog wel even flink aan de bak met enkele verslagen en toetsen, maar dat komt vast en zeker goud!
Hoe is het verder in Nederland? Erg leuk om alle reacties te lezen!

Liefs en groeten,

Peter!

Helaas, kon het daar dus niet op internet zetten… Ondertussen is het woensdagavond en zijn we alweer 2 dagen terug uit Tsitsikamma. Hebben daar wederom een top weekend gehad! Onze lodge was erg gezellig, al was er een hoop gedoe zoals douches zonder water en computers zonder internet.. Maarja; we zijn in Afrika. Donderdagavond zijn we daar aangekomen en toen hebben we meteen maar even goed doorgezakt tot vroeg in de ochtend, om de volgende dag actief te gaan doen. Gingen met soort kabelbanen over ravijnen heen vliegen, super vet om te doen! Zaterdag zijn we vervolgens wezen tuben, wat een soort raften is in een eenpersoons bootje. Wel jammer dat door de droogte die hier op het moment heerst hele stukken van de rivier zo goed als droog stonden, waardoor we hele stukken moesten lopen. Onderweg konden we wel mooi vanaf allerlei hoge rotsen het water inspringen, wat wel weer tof was. Volgende dag met een aantal mensen mountainbikes gehuurd en heel eind wezen crossen. Ben in mijn hele topsportcarrière nog nooit zo kapot gegaan als daarmee, maar was wel zwaar genieten ;)!
En nu zitten we dus weer in Madolo’s, waar we morgen onze overnight survival hebben. Mogen we al onze survivaltricks die we de afgelopen tijd geleerd hebben.. euh.. gaan toepassen om weer veilig thuis te komen! Ben benieuwd, maar wordt vast erg leuk! En nu hopen dat ik dit verhaaltje wél op internet kan zetten straks anders hebben jullie volgende keer echt een boek te lezen..

Adiosss en de groeten uit Africa!

• 07 April 2010 - 18:41

Suzanne:

I nice, nice story of my big brother!!

Kusje van je zusje (L)

• 07 April 2010 - 18:51

Henkt:

Mooi verhaal van nog mooiere belevenissen. Heel wat mensen zouden zo met je willen ruilen. Gelukkig was het hier gister en vandaag mooi weer, wat het een beetje draaglijker maakt.
    Groeten en liefs uit Zwolle. pa
    Wink Wink, :-)

• 07 April 2010 - 20:03

Anneke:

het klinkt allemaal weer grandioos, hoop dat je ook weer veel foto's hebt gemaakt. dikke kus van je oude moeder.

• 07 April 2010 - 22:00

Thea En Martin:

Heyyyyyyyyy vankantie ganger even weer ,n mailtje van ons . Jij vermaakt je daar wel goed zo te lezen . Als het maar niet te mooi wordt dat jij daar blijft :( Want dan komen we je halen hahaha . Nee hoor Peter geniet van de mooie tijd die je daar nog hebt .Mark heeft er ook zulke leuke herineringen aan zijn reis in Australie .Hier begint het weer ook redelijk mooi te worden dus wie weet als je terug komt kun je zo verder chillen hier :) .
    Het is nu de hoogste tijd voor mij om maar eens mijn bed op te gaan zoeken .Tot de volgende mail. Groetjes van uit ons mooie Spoolde :)

• 08 April 2010 - 09:50

Ger:

Impressive.
    Wordt steeds benieuwder naar de foto's! Zeker als je met een leeuw op de foto staat:)

P.s. die andere foto's die je via de link stuurde zijn supermooi!

• 08 April 2010 - 15:52

Martin-gerrie:

Hallo leuk die verhalen dat je daar nog tijd voor hebt met al die activiteiten.

groeten uit spoolde

• 08 April 2010 - 15:52

Martin-gerrie:

Hallo leuk die verhalen dat je daar nog tijd voor hebt met al die activiteiten.

groeten uit spoolde

• 09 April 2010 - 19:49

Jan Vulink:

Hallo Peter,
    Ik vind het een mooi en spannend verhaal.
    Ik wist niet dat je in Afrika zat. Normaal gesproken had ik dat allang van Henk gehoord maar hij of ik zijn de laatste tijd niet tegelijk in het buurthuis in Spoolde geweest. De volgende keer dat ik hem spreek zal ik meer aan hem vragen over jou.Heel veel succes en geniet er de komende 113 dagen nog van.
    Groet uit Zwolle,
    Jan Vulink.

• 12 April 2010 - 18:38

O.Dick En Ria:

Hoi Peter,
    Als je niet slaagt, kun je zo schrijver worden.
    Geweldig mooie verhalen.
    We genieten er zo van.
    En prachtige foto's tot nu toe.
    Je bent een echte bofkont om dit mee te mogen maken.
    En je zegt dat dit school is?!?!?!?
    Groetjes van O.Dick en Ria.

• 14 April 2010 - 11:27

Willem:

weer een mooi verhaal jonge! Je hebt me een aantal keer geprobeerd te bellen! Helaas was willempie telkens te laat om op te nemen ! Probeer het nog een Keer aub dan ben ik er als de Kippen bij
    Bafana Bafana!!