Drakensbergen & Lesotho!!!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Peter Tuinman - WaarBenJij.nu Drakensbergen & Lesotho!!!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Peter Tuinman - WaarBenJij.nu

Drakensbergen & Lesotho!!!!

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

16 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hey mensen,

even een kort berichtje vanuit de Drakensbergen in Zuid Afrika! M'n tijd hier zit er helaas alweer bijna op. School is afgelopen week afgerond en heb zo goed als zeker ook mijn tweede moduul, lodge management, gehaald!

Laatste weken een beetje bezig geweest met het afronden van de studie: verslagen maken, presentatie, eindtoets, etc. Verder lag de focus vooral heel erg op het WK! Nadat we de kwartfinale Nederland – Brazilie in het stadion gezien hadden, hebben we de halve finale tegen Uruguay met z'n allen in Port Alfred gekeken. Was wederom een geweldig feestje! Zodra de wedstrijd afgelopen was hebben we alle mogelijke moeite gedaan om kaarten voor de grande finale tegen Spanje te fixen. Helaas is dit niet gelukt, alles was in no-time uitverkocht. Toen hebben we maar besloten met een hele groep een busje te huren en richting Port Elizabeth te crossen om daar op het Fanfest, met het grootste scherm van Afrika, de finale de kijken. De hele dag zat de sfeer er dik in en was het een groot feestje. Onderweg trokken we flink wat bekijkt met ons busje met aan alle kanten Nederlandse vlaggen, knetterharde muziek en stampvol met crazy dutchies die helemaal los gingen. Ook op de Fanfest was het een mooi feestje. Net als tegen Brazilie heeft ons hart weer geklopt als nooit te voren. Natuurlijk was het een gigantische domper dat Spanje er uiteindelijk met de wereldbeker vandoor ging. Terug in Port Alfred dus ook maar snel ons bedje opgezocht, want was weinig reden meer over verder te feesten.

Volgende dag m'n koffer ingepakt, nog even voor de laatste keer het strand van Port Alfred bezocht en afscheid genomen van wat mensen (heel veel waren er al vandoor). De nacht van maandag op dinsdag begon dan onze laatste vakantie hier in Zuid Afrika. Om half 4 's nachts ging de wekker en om 4 uur zaten we in de auto richting de Drakensbergen. Heel raar om Port Alfred achter ons te laten. Het eind van onze Afrika-tijd komt nu wel heel erg dichtbij...

Een kleine 13 uur rijden later kwamen we aan bij onze bestemming: de Amphitheatre Lodge in de Drakensbergen. Wat een geweldige lodge in de middle of nowhere! Aan alle kanten van de lodge geweldige uitzichten van vlaktes en gigantische bergen. In de lodge zelf een jacuzzi midden in de bar, wat natuurlijk ook helemaal niet verkeerd is. Woensdag zijn we wezen hyken in de Drakensbergen. We hebben rock paintings van de Bosjesmannen bekeken, hoog in de bergen. Verder de bergen ingeklommen waar we bij watervallen uitkwamen. Was erg leuk. Donderdag was een nog betere dag: we verlieten Zuid-Afrika voor Lesotho! Voor de mensen die dit niet weten; Lesotho is een land omringd door Zuid-Afrika. Het is een van de armste en tevens een van de hoogst gelegen landen ter wereld. Zo hoog dat het er in de winter de temperaturen overdag zelfs tot -20 dalen, en het is hier op het moment dus winter.

Met een busje gingen we de bergen in richting de grenspost tussen Lesotho en Zuid-Afrika. We gingen een deel van Lesotho in waar normaal gesproken nooit toeristen komen (in westen van Lesotoh, in de hoofdstad, hebben ze nog enigzins van beschaving gehoord, en daar komen dan ook normaal gesproken de toeristen). De wegen het land in zijn werkelijk waar onbegaanbaar, voor zover je het wegen kan noemen. Dit is ook niet heel verwonderlijk want in dit deel van Lesotho hebben ze van auto's nog nooit gehoord. De enige vervoersmiddelen die de mensen hier kennen zijn ezels en paarden. Het was echt ontzettend raar om hier rond te lopen, eigenlijk niet uit te leggen. De mensen leven werkelijk waar in de prehistorie. Ze leven in ronde huisjes gemaakt van klei, koeienstront en takken. Het enige wat ze hebben om van te leven zijn koeien, geiten en wat ezels en paarden. Ze lopen allemaal diep weggestopt onder dikke kleden en dekens tegen de kou. We hebben hier eerst een schooltje bezocht, waar we gingen voetballen met wat kinderen. Gelukkig was het geen -20 toen wij er waren, maar het ijs lag op de weg. Scheelt dat onze Peter geen winterjas heeft en hier dus lekker in een vest rondliep, pfff wat koud! Bij het schooltje hebben we wat met de lerares gepraat en we hebben haar een tas met schriften, potloden, etc. gegeven die we voor ze gekocht hadden. Daarna gingen we een stuk klimmen de bergen in. Na een flinke klim kwamen we hoog in de bergen uit met een geweldig uitzicht over het land. Hier was het helaas nog veel kouder dan beneden. Geluncht in een of andere grot om toch nog een beetje warmte te hebben, terwijl onze gids ons van alles over het land en de mensen uitlegde. Je gelooft je oren niet als je hoort hoe die mensen daar leven. Het was maar goed dat ze ons het een en ander over de gebruiken had uitgelegd, want daarna gingen we terug naar het dorp, waar we bij de mensen thuis werden uitgenodigd. We kwamen in een piepkleine, donkere hut waar het bloedheet was omdat ze binnen een vuurtje aanhadden. De mensen hadden zelf bier gemaakt wat we samen met hun gingen drinken. Klinkt heel leuk, maar het was smerig!! Uit respect allemaal toch maar flinke slok genomen, maar hadden moeite om het binnen te houden. Daarna nog een stukje door het dorp gelopen en bij andere mensen thuis nog wat gegeten, een soort pap met een soort spinazie, dit was nog wel te doen. We waren al lang blij dat we niet hetzelfde kregen wat we eerder al op school hadden gegeten tijdens onze 'traditional cooking class'. Toen moesten we namelijk kippenhersen gaan eten. Dat eten ze in Lesotho ook. We kregen gewoon een hele kippenkop op ons bord. Moesten we eerst de tong uit de bek trekken en die opeten om vervolgens de schedel te breken en de hersen er vrolijk uit te eten. Was eens, maar nooit weer haha!
Maar oke, dit keer bleef het gelukkig bij een beetje normaal voedsel. Daarna was het alweer bijna tijd om het land te verlaten. Kan nog steeds niet snappen dat we in 2010 leven en dat er serieus mensen zijn die zo leven. Die mensen hadden nog nooit van Europa gehoord en kennen helemaal niets van het alles wat wij in het westen hebben, of wat ze zelfs in Zuid-Afrika hebben. Het leek bijna een soort openlucht museum over de prehistorie, maar het was toch echt zoals die mensen daar leven. Eenmaal terug in de lodge hebben we even lekker gegeten en wat drankjes aan de bar gedaan om toen in een diepe slaap te belanden na een slopende dag. En nu is het alweer vrijdag en zit ik dit verhaaltje te typen. Over precies 2 weken zitten we alweer in het vliegtuig naar Nederland, maar daar ga ik me op dit moment nog niet teveel mee bezig houden. Eerst gaan we vanavond richting Durban. Op m'n verjaardag, 18 juli, gaan we vervolgens voor de tweede keer in een week het land verlaten. We gaan dan voor een paar dagen naar de geweldige anzichtkaartstranden van Mozambique! Over de rest van de vakantie volgt later meer! Ik ga nog even buiten genieten van het geweldige uitzicht in dit prachtige land en zie/spreek jullie allemaal over 2 weken weer!

Groeteennnnn uit Afrikaa,

Peter

• 16 Juli 2010 - 11:20

Marinde:

eey!!

wow..wat een verhaal weer, echt gaaf wat je allemaal meemaakt zeg!! (bhalve sommige delicatesse ;)
    nog heel veel plezier je laatste weekjes en geniet er nog ff van..en natuurlijk ook alvast een fijne verjaardag ;)

xx

• 16 Juli 2010 - 15:05

Anneke En Suzanne:

Peter!
    Dat klinkt allemaal weer goed! Haha, jij bent nog niet bezig met je terug komst maar wij zijn de dagen al aan het aftellen! Geniet nog van je laatste twee weekies!
    Heel veel liefs, mama en Suzanne

• 16 Juli 2010 - 20:36

Henk T:

Vakantieganger :-)
    Kort berichtje...., ga dan geen lange schrijven. Dat wordt meteen een boek. Wel weer een super verhaal.
    Even nagekeken: laagste punt Lesotho is ligt op 1400 m. en 80% boven 1800 m, hoogste punt 3482 m. Zo weet je dat ook weer.
    Heb je het recept van die kippendelicatesse??
    Ben wat later dat je zusje en ma, want er moet er toch ééntje werken.
    Vermaak je nog, geniet er van, want het is voorbij voor je het weet.
    liefs...pa

• 17 Juli 2010 - 17:04

Baukje:

lieve peter,

WOh wat een verhaal zeg! echt super super dat je naar lesotho bent geweest! daar wilde ik toen ook heel graag heen maar daar hadden wij toen te weinig tijd voor.. echt onvoorstelbaar ja dat ze daar nog zo ouderwets leven. Zo'n ervaring opent je ogen wel weer. Echt echt super dat jullie daar het WK hebben meegemaakt! Het was hier ook 1 groot feest.. maarja helaas geen kampioen:( Geniet er nog van de laatste weekjes!!!!

• 18 Juli 2010 - 09:06

Engel:

ha Peter , hier een berichtje van je buuf.een heel verhaal weer, (lekker zo'n kippetje.) Gefeliciteerd met je verjaardag en nog een leuke tijd, groetjes uut Spoolde

• 18 Juli 2010 - 11:07

Buren Van 22:

Ha die Peter,
    Toen we in 1988 hier kwamen wonen was jij bij onze buren de eerste verrassing. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Als de rest van het jaar even goed gaat als je verhalen wordt het een mooi jaar.
    Gezondheid!

• 18 Juli 2010 - 21:08

Marja:

heey peter

wow...geweldig wat je allemaal weer meemaakt joh...nou ja bijna alles dan...lol..sommige dingen benijd ik je niet om.
    en dan op je verjaardag naar mozambique en dat is dus vandaag.. .gefeliciteerd !!

nog een fijne tijd daar
    en tot ...familiedag ??

• 19 Juli 2010 - 15:56

Ger:

Groeten uit de Rimboe is er niks bij als ik dit zo hoor. Haha.
    Via deze weg nogmaals gefeliciteerd en tot spreeks eind juli/begin augustus!
    Geniet er nog even van.
    Hulde!