WK in Zuid-Afrika! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Peter Tuinman - WaarBenJij.nu WK in Zuid-Afrika! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Peter Tuinman - WaarBenJij.nu

WK in Zuid-Afrika!

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

21 Juni 2010 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Lieve mensen,

Het heeft even geduurd maar Peter gaat weer een verhaaltje typen! Waar te beginnen.. hier in Port Alfred is het nog net zo als altijd: lekker weer (op paar mindere dagen na), veel chillen, biertjes drinken, voetbal kijken, feestjes bouwen, barbecueën, en o ja school! Afgelopen weekenden zijn we ook niet zoveel weg geweest want iedereen was aan het sparen voor afgelopen weekend. Zoals jullie vast wel hebben meegekregen in het Hollandse; Nederland – Japan stond op het programma en wij hadden kaarten! We hadden ook nog kaarten voor Duitsland – Servië, om onze Duitse vrienden hier te steunen, maar dat was van minder belang!

Het sprookje begon niet zoals de meeste sprookjes lang, lang geleden, deze begon gewoon afgelopen donderdag. ’s Ochtends om 8 uur stond onze vaste taxichauffeur Wayne voor ons huisje te toeteren. Snel even de laatste oranje spullen in de tas gepropt, in de bus gesprongen en op weg naar Port Elizabeth! Onderweg natuurlijk de hele wereld nog even aan de binnenkant van m’n ogen bekeken, en een kleine 2 uur later uitgestapt op het vliegveld. Daar hebben we onze huurauto opgehaald (de prijzen waren helaas zo’n beetje verviervoudigd door het WK) en naar onze Backpackers Lodge gereden. Zoals elke keer als wij in PE te vinden zijn, ook nu even een pitstop gemaakt bij onze vrienden van de McDonald’s, hopend dat de McKroket ook in Afrika geïntroduceerd zou zijn! Helaas was dit wederom niet het geval. Bij de lodge aangekomen hebben we onze spullen gedropt, ons in ons Oranjeshirtje gehesen en zijn we als de wiedeweerga naar de FifaFanFest gewandeld. De fan verzamelplaats was in Port Elizabeth gevestigd in het rugbystadion, wat toch zeker 150 van onze lodge lag. Een ander positief puntje van de FanFest in PE is dat deze het grootste scherm van Afrika heeft, dus we hadden weinig moeite de wedstrijden van die dag te volgen. Tussendoor nog even een hapje gegeten bij de Griek, en ’s avonds weer vrolijk terug naar de FanFest. Daarna op tijd naar bed, want de volgende dag stond Ines’ dr dag van dr leven op het programma: Duitsland moest voetballen! Zoals afgesproken hebben wij ons die dag ook maar als Duitsers vermomd en kan je zeggen dat ik me wel eens beter heb gevoeld. Eenmaal bij het stadion was het maar goed dat ik m’n Hollandse uniform thuis had gelaten, want op een paar verdwaalde Serviërs na was het werkelijk waar één grote Duitse invasie. De man van de FIFA website vond het vervolgens nodig ons even goed in beeld te nemen met zijn camera, dus helaas heeft de hele wereld kunnen meegenieten van ons Duitse momentje. Eenmaal in het stadion viel er voor ons heel wat meer te lachen: we zaten in een vak vol Serviërs. Hoewel we met onszelf hadden afgesproken die dag toch echt Duitsland te gaan supporten, konden we het niet laten stiekem te juichen toen de Serviërs de 1-0 op het scorebord zetten! Voor Ines was het natuurlijk allemaal een stuk minder grappig, maar ach daar komt ze ook wel weer overheen. Na de wedstrijd zijn we meteen vertrokken richting de parkeerplaats. Onze Duitse outfit mocht omgewisseld worden voor een Nederlandse, we gingen op weg naar Durban! Een kleine 20 uur later stonden daar namelijk Nederland en Japan klaar om af te trappen voor hun tweede groepswedstrijd, en aangezien Durban meer dan 1000km verderop ligt hadden we geen tijd te verliezen. De rit naar Durban was een redelijke hel op zich, want in Afrika lopen de koeien je op de snelweg letterlijk tegemoet. In het pikkedonker, door de bergen, die kant op scheuren was dus niet bepaald een pretje. Gelukkig hebben wij, in tegenstelling tot heel wat anderen langs de kant van de weg, de auto wel tussen deze dieren door weten te slalommen en kwamen we een kleine 11 uur later veilig aan in Durban. Eerst nog een uur lopen zoeken naar de lodge, die een kleine drie kwartier van Durban ergens in de heuvels verscholen lag. In de lodge konden we vervolgens nog een uurtje slapen voordat taxi ons kwam ophalen om ons richting hartje Durban te brengen. We waren ondertussen trouwens weer met z’n 12en, want de rest was een dag eerder al in Durban aangekomen.
Eenmaal in Durban werd ons al snel duidelijk dat het WK leeft! Waar we dachten dat er veel Duitsers in Port Elizabeth waren, waren er nog veel meer Nederlanders in Durban! Eén groot oranje gekkenhuis! Ook liepen er aardig wat Japanners rond, maar van rivaliteit was totaal geen sprake. Het stereotype van de Japanner met de camera werd weer eens bevestigd, ze wilden werkelijk waar met iedere Nederlander op de foto! Eerst aan de boulevard en op het strand een oranjeparty gevierd, om vervolgens in een grote oranje stoet richting het stadion te lopen, geweldig! In het stadion was het jammer dat de Nederlanders, Japanners en Afrikanen kriskras door elkaar zaten, maar de sfeer was alsnog top! Gespannen als we waren, waren we blij toen er uiteindelijk afgetrapt kon worden. De wedstrijd stelde niet zo gek veel voor, maar wat maakte dat uit? Toen Wesley de 1-0 binnenknalde werd het wederom één groot gekkenhuis en dat is eigenlijk zo doorgegaan tot ’s avonds laat! Na de wedstrijd eerst flink feestje gebouwd in en rond het stadion. De Japanners deden allemaal vrolijk mee en er zijn weer heel wat kiekjes geschoten! Daarna, samen met een aantal Japanners, terug richting het strand gegaan, waar het Oranje dweilorkest voor het volgende feestje zorgde. Snel even een hapje gegeten en toen richting de Oranjecamping! Hier was het nog een geniale avond, de biertjes smaakten maar al te best en de band smeet met Hollandse krakers!
Na een geniale dag mochten we ons zondag weer gaan opmaken voor de terugreis. Rond de middag vertrokken en gisteravond waren we rond een uurtje of 1 weer terug in Port Alfred. Onderweg nog walvissen gespot op het strand, dus die kunnen we ook eindelijk afvinken! Verder was het wederom een levengevaarlijke reis. Eén keer zelf de banden van de auto glas moeten slippen om een koe te ontwijken, maar gelukkig is ook dit op 30cm na goed gegaan! Nu nog even beetje knallen voor school en natuurlijk weer voetbal kijken en zo! Over 2 of 3 weken heb ik dan alweer vakantie.
De rondreis staat ook redelijk gepland al. Gaan sowieso naar Lesotho, Drakensbergen en Mozambique, en hoe en wat zien we nog wel even! Ik hou jullie op de hoogte! Ik hoop dat jullie daar in Nederland nog paar mooie feestjes gaan bouwen met het WK en dan ben ik over een dikke maand alweer thuis. Tot dan!

Groeten uit Afrika!

Peter

• 21 Juni 2010 - 14:57

Ger:

Ke nako.
    Mooi dat je genoten hebt van het WK! Lijkt me wel een bijzondere ervaring, feesten met die gekke hollanders die elk WK of EK bezoeken...
    Wij hebben in de lantaarn gekeken naar Nederland en vielen bijna in slaap...
    Ik zou zo zeggen, blaas nog maar een keer op de vuvuzela.
    Hulde!

• 21 Juni 2010 - 18:30

DB:

Ja, nog een maandje jongen, kunnen we weer samen naar 't Plein!

• 21 Juni 2010 - 19:41

Henkt:

Super verhaal, wie wil dat niet meemaken!!
    Zo'n koe,is dat niet wat voor op de braai? Zitten wel een paar biefstukkies aan. Feest hier was ook mooi, eerste foto's via www.ovspoolde.nl. Later deze week volgt de rest. Suc6 met studie, geniet van voetbal en liefs uit spoolde