Molo mensen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Peter Tuinman - WaarBenJij.nu Molo mensen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Peter Tuinman - WaarBenJij.nu

Molo mensen

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

10 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Molo mensen (ja ja, Afrikaans!),

Maar weer een verhaaltje uit zonnig Afrika. Zit op dit moment in de tuin in Madolo’s Retreat en de temperatuur is hier in de schaduw al boven de 40 graden. Lopen hier allemaal dus aardig te smelten. Scheelt dat we vandaag ook nog de hele dag druk aan de studie moeten, wat met dit weer echt een drama is. Vanochtend lecture gehad over field guiding and tracking (dieren vinden aan de hand van sporen) en zo meteen een debat over het doden van olifanten om de staat van de natuur te behouden en zo… Ja, we worden hier nog eens echte rangers. Toch verlang ik nu alweer terug naar de zee in Jeffrey’s Bay.

J-Bay, zoals het hier genoemd wordt, is dé surfspot van Afrika en één van de populairste in de wereld. Surfers van over de hele wereld komen hier naartoe voor de gigantische golfen, prachtige stranden, gezellige, ontspannen sfeer, etc. Hier hebben we ons afgelopen weekend doorgebracht. We zaten in de Cristal Cove Lodge, gelegen bij Supertubes (de beste stranden). Hebben hier een topweekend gehad met geniale feestjes en stapavonden, barbecueën, veel leuke mensen en natuurlijk strand en surfen. We gaan er zeker vaker naartoe in de komende weken!

Ook nog even vertellen wat we vorige week verder hebben gedaan. Donderdag zijn we op game drive geweest in het Shamwari Game Reserve (idd, die waar we wonen). Met de halve groep in onze prachtige bloedhete Stenden-bus op weg naar de heel wat frissere safari-jeeps. Nog voordat we deze bereikt hadden werd onze bus al omsingeld door zo’n 20 olifanten die (inclusief de jongen) op hun dooie gemak de weg aan het oversteken waren. Echt geweldig om die beesten van zó dichtbij te zien, midden in de vrije natuur. Tijdens de safari hebben we vervolgens ook alle andere dieren, zoals de leeuwen, neushoorns, nijlpaarden en de voor ons inmiddels doodnormale giraffen, zebra’s, warthog’s en vele soorten bokken van dichtbij gezien. We hebben zelfs nog gezien hoe een leeuw een warthog ving! Alleen de luipaarden en cheeta’s hebben we nog niet weten te vinden, maar dit gaat vast en zeker nog gebeuren! Al met al was dit een geniale ervaring! En het leukste is dat we woensdag al weer gaan, maar dan naar het Addo National Elephant Park.

Ook nog een ander leuk nieuwtje: de kaarten voor het WK hebben we in de pocket! We gaan met z’n allen naar Nederland – Japan in Durban en de dag ervoor ga ik met Joep en Mark ook nog onze Deutsche freundin Ines vergezellen naar Duitsland – Servië in Port Elizabeth! Komende tijd dus even hard op zoek naar de knaloranje outfit!

En nu ga ik weer even een poging doen om aan de studie te gaan, kan ik vanavond dit stukje waarschijnlijk op m’n prachtige site slingeren! Vind het super leuk om al jullie reacties te lezen (al zit ik zelden op internet) en ben ook benieuwd naar verhalen uit het koude Nederland! ;)

Oh nou dat op internet zetten kon dus nog niet dus kan ondertussen alweer wat toevoegen aan 't verhaal! Zijn vandaag op game drive geweest in het Addo Elephant Park, was wederom super! Nog veel meer olifanten gespot en ook veel andere dieren zoals kudu's, stokstaartjes, jackals EN!! de Black Rhino, oftewel de zwarte neushoorn! Onze leraren Elmien en Bongani, die ook mee waren hadden deze zelfs nog nooit daar gezien (ze zijn erg zeldzaam) en nu kwam ie vrolijk voor onze bus langs huppelen, geniaal!

Maar het is hier bloedheet dus ik ga weer ff aan de rand van het zwembad zitten met een koud fleske pils!

Liefs en groeten,

Peter!

• 10 Maart 2010 - 15:51

Henk T:

Mooi verhaal, maar oneerlijk verdeeld. Wat hebben wij verkeerd gedaan :-) Jij 40 graden en hier nachtvorst en overdag iets boven nul. Voetbal super voor je. We hebben hier nog wel oranje outfit, Unox ijsmuts etc. Kun je daar wel gebruiken.
    Ik word wel steeds nieuwsgieriger naar de foto's.
    Liefs en groeten vanuit Zwolle

• 10 Maart 2010 - 16:05

Jorijn:

Hee peet,
    Geweldig verhaal weer.
    geniet ervan!
    snel weer bellen?
    haha vond het echt heel leuk dat jullie dat deden:).
    Hier in leeuwarden niets bijzonders nog steeds koude dagen. ben toe aan een dagje terras haha!
    we spreken elkaar snel weer!

Heel veel liefs en een dikke zoen voor jou & mark

• 10 Maart 2010 - 16:08

Erika:

Hee Peter,
    Jeetje ik word wel een beetje jaloers hoor als ik al die verhalen van je lees! Het is daar lekker warm dus, hier dus absoluut niet! ach ja je kan niet alles hebben :)
    Ook erg leuk dat je kaartjes hebt voor het voetbal! Gaaf, ik wil je dan ook graag op tv zien hoor helemaal in het oranje natuuuurlijk;)
    Nou heeel veel plezier daar nog in Afrika en doe de groeten aan Mark!
    Xx Erika

• 10 Maart 2010 - 16:19

Fam Schottert:

Nu peter , wij zitten nog met de winterjas aan.
    Dus zo warm als daar bij jullie is het hier niet.
    Maar zo te lezen geniet je er wel van.
    Gaaf dat je daar naar het voetballen kunt , geniet ervan .
    Liefs en een dikke knuffel uit het winterse spoolde

• 10 Maart 2010 - 16:19

Fam Schottert:

Nu peter , wij zitten nog met de winterjas aan.
    Dus zo warm als daar bij jullie is het hier niet.
    Maar zo te lezen geniet je er wel van.
    Gaaf dat je daar naar het voetballen kunt , geniet ervan .
    Liefs en een dikke knuffel uit het winterse spoolde

• 10 Maart 2010 - 16:49

Opper Woudloper Suus:

Heee lieve jonge woudloper van mij !!
    Jij bent goed bezig om een nieuwe medaille te halen op woudloper gebied. Namelijk die van professionele jonge woudloper!
    En ik kan je zeggen, die onderscheiding hebben niet veel mensen. ;)

Als echte jonge woudloper heb jij je camera altijd bij de hand .. maar heb je die zwarte neushoorn ook gefotografeerd?

Dikke kus!!

Groet,

Danny en Nathalie!!

• 10 Maart 2010 - 20:21

Thijs:

Mooi al die beesten. Als je het te warm hebt moet je je maar bedenken dat ik hier in Groningen 2 dagen zonder boiler heb gezeten. Dat wil zeggen zonder warm water, zonder verwarming, met enkel glas en gebroken glas in lood, met temperaturen van -5 's nachts. Doe me dan maar ff een wissel met jou...

• 10 Maart 2010 - 20:23

Joyce Flierjans!:

Niks meer aan toe te voegen..ik zal Raymond effe lekker maken met je verhalen over de voetbal...super joh!
    Geniet ervan..ach dat doe je al :-)

• 10 Maart 2010 - 21:03

Willem:

fantastisch om te lezen peter! Geweldig dat je naar oranje gaat! Hier in NL blaksems koud. Ik ga maar eens kijken op cheap tickets dit klinkt me veel te mooi in de oren haha Hou je haaks!

• 10 Maart 2010 - 21:18

Marinde:

leuk om te lezen wat jij daar allemaal meemaakt en ziet!! over de temperatuur ben ik zelf hier down under niet jaloers (oke..jij hebt het wel ietsjes warmer..maar toch) maar wel vet gaaf dat je al die dieren zo van dichtbij ziet joh!!! ennuh..wel stoer van 't voetbal..
    xx

• 11 Maart 2010 - 09:49

Ger:

Kijk, dat zijn de betere berichten. Mooi potje voetbal kijken, ook nog eens met een Duitse jongedame... Daar heb je inmiddels al wat ervaring mee toch?:P
    Heb je mijn vrienden al gefotografeerd? Ben namelijk best benieuwd naar de foto's! Hier is het weer weer waardeloos. Geniet ervan daar, voor je het weet zit je weer in dit koude kikkerlandje.
    Op naar je volgende reisverslag!

Hulde!

• 11 Maart 2010 - 22:25

Thea En Martin:

Hoi Peter ,Wat ben jij n, bofkont zeg met al je mooie verhalen .Ik zou er haast jaloers op worden in de positieve zin dan :)Geniet lekker de komende tijd en wij blijven je volgen op je reis .p/s Je komt toch niet op n, olifant terug he hahahaha :) Anders moeten we je nog langer missen .Peter fijne tijd nog en er volgt snel weer n, berichtje van ons :) doeiiiiiiiiiiiiiii .

• 16 Maart 2010 - 10:04

Fennegien Kroeze:

jah hoor.. die gelukzoekers uit Madolo's zien de neushoorn weer.. 't zal ook eens niet zo zijn.. :D Toen wij er waren, liet ie zich natuurlijk niet zien.. soms is het zo niet eerlijk ;)

• 16 Maart 2010 - 16:49

Jerke:

`klinkt allemaal erg goed jongeman! zo te horen genietje behoorlijk! echt tof die verhalen!!

groeten
    jerke