Eerste twee weken! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Peter Tuinman - WaarBenJij.nu Eerste twee weken! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Peter Tuinman - WaarBenJij.nu

Eerste twee weken!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter

28 Februari 2010 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hey mensen,

Nou heb ik hier eindelijk een keer normaal internet en de tijd om m'n verhaaltje erop te zetten! Heb gelukkig wel een en ander bijgehouden!

Madolo’s, 20.02.2010

Daar zitten we dan, met z’n 13en.. in de middle of nowhere aan de andere kant van de wereld. Gistermiddag zijn we aangekomen in het Swamwari Game Reserve, waar we ons de komende 10 weken moeten redden met een zwembad, een kampvuurtje, een gitaar en een koelkastje met bier en wijn. Buiten het hek lopen alle dieren die we normaal alleen maar in de dierentuin en op tv zien. Binnen kruipt en sluipt overigens ook genoeg wilds rond, zoals de gigantische spin die we op de eerste ochtend al op ons terrasje aantroffen.

Afgelopen maandag is de reis begonnen. Om kwart voor vijf zijn we op Schiphol met z’n zessen in het vliegtuig gestapt. Via Londen en Johannesburg zijn we de volgende dag om 3 uur weer veilig geland in Port Elizabeth. Hier hebben we drie dagen in de Lungile Lodge doorgebracht: de ideale plek om de vermoeidheid van de reis kwijt te raken. Hele dagen poolen, zwemmen en voetballen met de Afrikaanse kids op het strand om vervolgens plaats te nemen op een terrasje met uitzicht op zee met een ijskoud biertje en schalen vol met zeedieren. Daarna in de plaatselijke karaokebar feestjes meegemaakt zoals je die in Europa nooit mee zult maken. Na een paar van zulke dagen werden we gister dus opgehaald op het vliegveld van Port Elizabeth. We waren allemaal in de veronderstelling dat we eerst het weekend op de campus in Port Alfred door zouden brengen, maar dit bleek niet het geval. De bergen bagage werden meteen achterin de safaribus gepropt en wij mochten in een klein zweetbusje plaatsnemen. Na een tocht van anderhalf uur over wegen zonder asfalt kwamen we aan bij de onwijs mooie plek waar ik nu dus dit verhaaltje zit te typen. Toen we aankwamen was het gelijk al raak; er zaten zeven giraffen vlakbij ons verblijf op de heuvels. Iedereen heeft wel eens giraffen gezien, maar het is echt super om ze gewoon vanuit je achtertuin voorbij te zien lopen. ’s Middags lekker een duik in het zwembad genomen, lekker gegeten en ’s avondjes met veel bier en wijn dom lopen ouwehoeren en liedjes lopen zingen. Voordat we gingen slapen nog even een rondje door de “tuin” gemaakt. Het is hier zó stil en zó donker dat we meer sterren konden zien dan we in alle Nederlandse nachten bij elkaar ooit gezien hebben. Nog 2 dagen hebben we helemaal niks te doen en dan beginnen we maandag met een bezoek aan de dichtstbijzijnde township.

En nu gaan ik nog even snel een duik nemen in het zwembad, voordat de lunch op tafel komt. Ik kan alleen nog zeggen dat het hier ge-ni-aal is!

Madolo’s, 22.02.2010

Inmiddels is het maandagochtend en hebben we net ons introduction lecture achter de rug. De afgelopen dagen heerlijk gechilled. Het is hier zo gigantisch rustig en stil dat je helemaal tot rust komt. Gisteren zijn we met een groepje buiten de hekken gegaan en hebben we de weg gevolgd de berg op. We zijn allemaal erg benieuwd wat er achter de bergen allemaal te zien is, maar dat gaan we voorlopig niet zonder begeleiding te zien krijgen. Wel hebben we tijdens onze wandeling weer enkele giraffen, zebra’s en herten en zo gezien. De apen in de tuin worden ook steeds brutaler en zitten ons nu al met z’n allen te begluren vanuit de boom tijdens het eten. In vervolg de ramen en deuren dus maar een beetje dicht houden, want ze jatten zo je hele kamer leeg.

Gisteravond hebben we ook meteen gemerkt dat we in de middle of nowhere zitten. Het weer begon een beetje slechter te worden (wat eigenlijk wel lekker was na de hitte van de afgelopen dagen) en de stroom begaf het meteen. Hebben we de hele avond in het donker gezeten, wat hier ook écht donker betekent. Gelukkig hadden we nog enkele zaklampen en aanstekers achter de rug, maar vanmiddag in Alicedale toch maar even op zoek naar wat kaarsen.

De komende dagen zullen we dan echt beginnen met onze studie. De moduulboeken liggen al op het nachtkastje en de eerste les zit er al weer op.

Madolo’s, 23.02.2010

Gistermiddag zijn we naar de township in Alicedale geweest. Toen we er in ons busje aan kwamen rijden met onze duren camera’s om onze nek hadden we in eerste instantie een heel dubbel gevoel bij het bezoek. Het voelde sterk als aapjes kijken en we twijfelden of de bewoners ons bezoek wel op prijs zouden stellen. Bongani (onze docent) legde ons uit dat het juist noodzakelijk was om ons gezicht in de townships te laten zien en dat de mensen ons daardoor alleen maar meer zouden waarderen. Al snel bleek dat, men name de kinderen, erg blij waren met ons bezoek. Het was echt een onbeschrijflijke ervaring. De mensen hebben helemaal niks en kunnen zo gelukkig zijn met hele kleine dingen. De kinderen waren bijna aan het vechten om aan onze hand te mogen lopen en ze klommen in groepen tegelijk bovenop je. De stoet werd steeds groter en aan het eind liepen we met het hele dorp om ons heen. We hebben gezien hoe de mensen leven, waar ze naar school gaan, waar ze sporten etc. Het was echt geweldig om dit alles met deze enthousiaste kinderen te doen. Daarna hebben we nog snel even de gehele drankvoorraad van de plaatselijke winkel geplunderd voor onze gezellige avonden (gigantisch raar na zo’n ervaring, maar ja we blijven natuurlijk gewoon studenten ;)).
Vandaag hebben we onze eerste PBL sessie gehad en zojuist maar meteen het huiswerk zitten maken. Was wel even wennen om in onze vakantiestemming aan de studie te gaan, maar het is gelukt! Zo dus eerst maar weer even een lekker koud biertje open ploppen en terug op de chillmode.

Port Alfred, 28.02.2010

Afgelopen week heel veel gedaan en gezien! 's Ochtends in alle vroegte een bushwalk gemaakt, te midden van wilde dieren en geweldige uitzichten! Verder veel geleerd over de verschillende dieren etc. Dit weekend zijn we naar de Campus in Port Alfred gegaan! Wel raar al die mensen na een week van pure rust maar echt een topweekend gehad! De apen zaten bij ons op het terras. Verder flink wezen stappen en in de zon op ons terras met uitzicht over de hele stad zitten braaien! Zometeen gaan we weer terug naar Madolo's waar we deze week o.a. Game drive's gaan doen in het Shamwari Game Reserve.

• 28 Februari 2010 - 11:18

Baukje:

Peter!!

Wat super dat je het daar zo naar je zin hebt:D ben echt jaloers dat jij daar nu lekker zit.. je ziet het zeker wel zitten om daar een halfjaar te vertoeven;) Veel plezier de eerste weekjes en geniet nog van het lekkere weer!!

• 28 Februari 2010 - 11:25

Suzanne:

Broertje !! Wat heb jij het goed voor elkaar. We hebben hier geen sneeuw meer maar regen.. het is om een winterdepressie van te krijgen. En wat horen wij dan van jou .. Oooh lekker weer!! Jaja,. verschil moet er zijn.

Geniet ervan! Dikke kus van je zus!

• 28 Februari 2010 - 14:23

Thea En Martin :

Heyyyy Hallo Peter ,

Wat ,n mooi verhaal we hebben het net gelezen

• 28 Februari 2010 - 14:29

Thea En Martin :

Hahaha , Ik was nog niet klaar met mijn mailtje maar drukte op de verkeerde knop :P)
    Mooi om te lezen dat het je goed gaat daar . En wij kijken dan ook al uit na je volgende mail .

Lieve groetjes Thea en Martin :P) .

• 01 Maart 2010 - 13:01

Varro:

Jo Pete!

What's up man? Klinkt allemaal aardig goed daarzo. Bij deze wens ik je nog heel veel plezier man, zou chill zijn als je wat foto's erop kan sturen ofzo :-).

Rustig aan

7 in je Hart!

• 02 Maart 2010 - 13:54

Willem:

zo P mooie verhalen en je vermaakt je daar opperbest lees ik! Hou je haaks en we spreken elkaar weer!