Holiday, Cape Town & Port Alfred! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Peter Tuinman - WaarBenJij.nu Holiday, Cape Town & Port Alfred! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Peter Tuinman - WaarBenJij.nu

Holiday, Cape Town & Port Alfred!

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

25 Mei 2010 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hey mensen,

Het heeft dan een eeuwigheid geduurd, maar ik ga weer een poging doen een verhaaltje op internet te zetten! Zit ondertussen alweer in m’n derde week in Port Alfred, waar ik op de campus van de Stenden University bezig ben met het moduul Lodge Management. Eerst zal ik even vertellen over de 2 weken vakantie die we hebben gehad.

Nadat het moduul in Madolo’s was afgelopen en we alle punten binnen hadden, zijn we vertrokken richting Port Alfred om hier Fennegien op te halen en auto’s te huren. Aangezien we met z’n 7en op vakantie gingen (Joep, Stephanie, Mark, Arwen, Geertje, Fennegien en ik) hadden we 2 auto’s nodig. Het gezeur begon gelijk al op de eerste dag want we auto’s die we gehuurd hadden waren niet aanwezig. We kregen zodoende een te kleine auto mee, waar we met moeite moet al onze bagage inpasten. Deze auto moesten we in Port Elizabeth maar omruilen voor een grotere versie. Hier moesten we het voorlopig maar mee doen, en we vertrokken richting PE. Daar meteen de auto ingeruild voor een heel wat ruimere en betere versie, om het er vervolgens even goed van te nemen in een restaurantje en wat cafeetjes. De volgende dag ging Joep z’n vriendin (Stephanie) van het vliegveld ophalen en konden wij nog even verder chillen op het strand en op het terras. Helaas, dag 2 bracht meteen ook probleem 2, Stephanie haar koffer was niet meegekomen naar PE en lag waarschijnlijk nog in Johannesburg, flink wat honderden kilometers verderop. Konden we op dat moment helaas weinig en veranderen, dus maar weer wat restaurantjes en terrasjes bezocht, ondertussen duimend dat de koffer alsnog zou komen. Gelukkig was dit de volgende ochtend het geval en konden we onze reis vervolgen.
Vervolgens vertrokken we richting Plettenberg Bay, vlak bij het Tsitsikamma National Park dat we eerder al bezocht hadden. Onderweg gestopt bij de hoogste Bungeejump ter wereld (216 meter), waar Fennegien, Stephanie, Joep en Mark zich naar beneden hebben geslingerd. Scheen voor mij knie nogal een aanslag te kúnnen zijn, dus ik heb het maar van de zijlijn moeten meemaken. Toen ze allemaal weer heelhuids boven waren zijn we dus doorgereden naar Plettenberg, waar we gebraaid hebben in de lodge. Daarna lekker op tijd naar bed, want volgende dag vertrokken we vroeg richting George. Paar uurtjes rijden, spullen gedropt in lodge, die trouwens erg mooi was. Jammer dat het zwembad zwart was en de jacuzzi leeg, door het water tekort in de regio. Meteen de auto gepakt en richting Oudshoorn gereden waar we grotten in zijn geweest. Was wel mooi, maar de reis er naartoe was eigenlijk veel mooier. Eindeloze landschappen met woestijn/savanne en bergen. Had af en toe meer het idee dat ik ergens in het Wilde Westen rondreed. Terugweg nog even een soort van dierentuin meegepikt, waar we met in een kooi in het water tussen de krokodillen geslingerd konden worden. Helaas waren we een beetje laat en kon dit niet doorgaan. Wel nog even alle dieren die we eerder in het wild hadden gezien in kleine hokjes zien zitten… niet bepaald zoals het hoort maar oké.
De volgende dag vertrokken we richting Mossel Bay. Daar hadden we de tofste lodge van allemaal. We sliepen namelijk in een oude trein, die met rails en al op het strand geparkeerd was. Iedereen z’n eigen coupé en ’s ochtends wakker worden met een uitzicht over het strand met palmbomen en de zee met hier en daar een zijlbootje: ge-ni-aal! We waren van plan om in Mossel Bay te gaan duiken met haaien, maar dit paste om de één of andere reden niet in de planning, dus hebben we maar weer eens een dagje strand gedaan!
De dag erop zijn we in alle vroegte vertrokken voor een lange rit, namelijk richting Kaapstad! Hier zijn we een week gebleven. We zaten met onze lodge midden in het centrum van deze geweldige wereldstad! De stad is gigantisch, en geeft een totaal andere indruk van Afrika dan al het andere wat we tot dan toe hadden gezien. We hebben hier echt een top tijd gehad. Natuurlijk alle dingen gedaan die iedere toerist in Kaapstad moet doen, de Tafelberg, Robben Eiland, Cape of Good Hope, etc. Verder zoveel mogelijk van de stad gezien, zowel door rond te slenteren door het centrum, als lekker met de bus of auto door elke wijk te crossen. ’s Avonds natuurlijk weer heerlijk luxe uit eten (want ja, wij zijn gewoon rijk hier!) en af en toe op stap.
Toen wij in Kaapstad rondliepen, waren jullie een kleine 10 000 km verderop lekker met z’n allen Koninginnedag aan het vieren… maar niet getreurd, dat vieren ze over de hele wereld! ’s Avonds in de Rafiki’s Pub in Kaapstad met ik weet niet hoeveel Nederlanders een gigantisch feestje gebouwd! Alles en iedereen knaloranje, bitterballen eten, Grolsch en Heineken soldaat maken en flink mee schreeuwen met Guusje Meeuwis en André Hazes, heerlijk! Als dit een voorproefje was voor de feestjes over een week of wat tijdens het WK, wordt dat ge-ni-aal!
Maar oké, aan al het mooie komt een eind, zo ook aan onze Cape Town tijd. Na 6 topdagen vervolgden we onze trip naar Stellenbosch, hét wijngebied van Zuid Afrika. Geertje was die dag jarig, en hoe kon zij een betere verjaardag hebben dan zoveel mogelijk chateaux in het gebied te bezoeken om overal wijnproeverijen te doen. Jammer genoeg heb ikzelf van dit alles weinig meegekregen, aangezien ik ziek was en lekker in de auto lag te pitten. Na dit wijnavontuur doorgereden naar Hermanus, waar we eigenlijk alleen overnacht hebben. Volgende dag vertrokken via de route 62 (erg mooie route) en Agulhas, het zuidelijkste puntje van Afrika, naar Knysna. Bij Agulhas onderweg nog even gestopt om toch echt op het aller-zuidelijkste puntje te zijn geweest, ff gepicknickt en toen weer verder. In Knysna zaten we in een gezellige lodge waar we ’s avonds een mooie feestje konden bouwen met mensen van over de hele wereld. Joep en Stephanie gingen na één nacht alvast door naar PE, waar zij haar vliegtuig terug naar Nederland moest halen. Wij zijn ze de volgende dag achterna gecrosst om Joep op te pikken en door te knallen naar Port Alfred. Toen zaten onze twee weken vakantie er alweer op, wát een toptijd!

Aangekomen in Port Alfred konden we nog niet in onze huisje (op Settler Sands voor de insiders), dus moesten we met z’n allen overnachten bij Fennegien. Poging gedaan de hele nacht films te kijken en biertjes te drinken, maar die hebben we na drie films moeten staken. Volgende dag konden we dan toch ons huisje in, en we hebben het super voor elkaar! Zit met Joep, Maarten en Mark in een huisje op toch zeker 100 meter van het strand. Eigen keukentje, badkamer, woonkamer, terras, balkon, koelkast:D, en wat eigenlijk niet. Vermaken ons hier prima! Elke zondag steken we de bbq aan en we hebben tot nu toe meer dan genoeg tijd om van ons terras, het strand en de vele feestjes en uitgaansavonden te genieten! Na 10 weken in de middle of nowhere is het toch wel leuk weer in de bewoonde wereld te zitten, samen met alle andere studenten van de campus. We kunnen drie maal daags op de campus terecht voor het eten, al moet ik zeggen dat we het ontbijt zelden meemaken, en het is supergezellig aangezien bijna iedereen elkaar kent. Echt een American Highschool idee!
Zijn ondertussen alweer in week 3 en volop bezig met onze opdrachten, lectures en overige lessen. Ook zijn we alweer plannen aan het maken voor een weekendje weg, moet natuurlijk niet alleen maar school zijn, haha! Willen dit weekend óf naar Pretoria, de hoofdstad, óf naar de Drakensbergen. Pretoria is zeker 1000 km verderop, dus dat wordt nog even lastig. Maar we zien wel, en jullie horen vanzelf wel of en hoe het gelukt is!

Hoe is het verder in Nederland? De zomer is bij jullie ook alweer bijna aangebroken hoorde ik? Ben benieuwd naar eventuele verhalen van jullie kant! Over iets meer dan 2 maanden ben ik weer back in Holland, en zie ik jullie weer!:)

Liefs en groeten, Peter!

• 25 Mei 2010 - 13:44

Willem:

mooi verslag jongen! hier breekt het mooie weer aan gelukkig, sjonge je zit gewoon mooi aan het strand kan toch niet mooier. nog 2 maand makker dan drinken we der weer een heel veel paar samen! geluk

• 25 Mei 2010 - 14:04

Ger:

Je hebt het goed voor elkaar, beetje vakantie vieren!
    Ik ben inmiddels helaas bezig met wat tentamens... Maar vrijdag weekje naar Portugal!:)Goed vooruitzicht dus.
    Geniet ervan daar en maak die zulu's niet al te gek;)
    Hulde!

• 25 Mei 2010 - 14:51

Kristel:

Klinkt goed! Veel plezier daar nog eventjes en tot gauw;)

• 25 Mei 2010 - 16:01

Suzanne:

Peter! Dat is weer een mooi verhaal geworden! Maar ja wat wil je ook als je in ZA zit!
    Zoals je weet is hier alles goed! Weer een heerlijke zonnige dag al wordt dat volgens de weerman ook weer minder .. maar ja! We zien wel!
    Dikke kus! & groetjes van je paps en mams!

• 25 Mei 2010 - 20:45

Thea&Martin:

Hallo Peter ,
    Het is alweer ,n tijdje geleden dat je wat van ons hebt gehoord .Maar na jou verhaal net te hebben gelezen kan ik het niet laten om even ,n mail na je te zenden .Ik hoorde van je Mam,s dat jij je 1ste module al binnen hebt mooi joh(K).Vanavond nog even met je Mam,s hier zitten kletsen en volgens mij kan ze niet wachten tot jij weer thuis bent :P .Maar Peter dat zijn moeders he :(Ik had het ook hoor toen Mark in Australie zat en was ook blij dat hij weer thuis was. Nog 2 maandjes joh en dan zien we je hier weer .Nog even flink leren en optijd even lekker chillen :).Groetjes Thea en Martin .

• 26 Mei 2010 - 19:01

O.Dick En Ria:

Hoi Peter,
    We hebben met veel plezier je reisverslag gelezen. Maar goed dat dat met die kooi bij de krokodillen niet is doorgegaan. Die zijn namelijk heel gek op hapklare brok uit Nederland en zouden we al je prachtige verhalen verder moeten missen. En jou natuurlijk. snif snif.Met ons is het oké. Het wil hier maar geen zomer worden.
    Nog een fijne tijd daar.
    Liefs van O.Dick en Ria.